رزمی شو چگونه ژیمناستیک منجر به لاغری میشود؟  - رزمی شو

ژیمناستیک از ورزش‌های چند بعدی و پویا محسوب می‌شود که قدرت کالری سوزی بالایی دارد. با این وجود، اکثرا در حوزه تناسب اندام و کاهش وزن چنانچه باید دیده نشده است. آیا کاهش وزن و ژیمناستیک با هم مرتبط هستند؟ ژیمناستیک تلفیقی از انعطاف پذیری، تمرینات قلبی، عروقی و حرکات قدرتی است که حرکات آن گروهی از عضلات متفاوت بدن را در بر می‌گیرند. به طور کل این ورزش ارتباط مستقیمی با تناسب اندام و کاهش وزن دارد.

 

رابطه بین ژیمناستیک و کاهش وزن

ژیمناستیک یک رشته ورزشی همه جانبه و مجذوب کننده است که در راستای کاهش وزن پتانسیل خوبی به شمار می‌رود. شاخه‌های مختلف این ورزش ورزشکاران را مجبور می‌کنند که فعالیت‌های متنوعی، از جمله تمرینات بی‌هوازی با قدرت بالا گرفته تا تمرینات هوازی استقامتی، را انجام دهند. بنابراین، ژیمناستیک بدن را جهت افزایش حجم عضلانی، کالری سوزی، کاهش وزن و افزایش متابولیسم تحریک می‌کند. انتخاب ژیمناستیک یک روش جذاب و منحصر به فرد جهت کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است که ورای از تمرینات سنتی خواهد بود. این ورزش تمام بدن را به حرکت واداشته و جهت افزایش قدرت بدنی، انعطاف پذیری، تمرینات کاملی را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهد. همچنین باعث بهبود مهارت فیزیکی لازم می‌شود. در اینجا دلایل انتخاب ژیمناستیک جهت کاهش وزن را بیان می‌کنیم.

 

تمرینات فول بادی

ژیمناستیک به عنوان ورزش فول بادی، دسته‌ای از عضلات را به صورت همزمان به حرکت وا می‌دارد. زمانی که تمریناتی مانند فیلیپ یا پشتک وارو، بالانس و حرکات چوب موازنه را اجرا می‌کنید، عضلات بازو، جهت درگیر کردن میان تنه و پاها تلاش می‌کنند. هر چه عضلات بیشتری درگیر شوند، انرژی بیشتری صرف می‌شود و این سبب بالا رفتن کالری سوزی خواهد شد. این تمرینات علاوه بر اینکه تمرکزشان بر روی عضلات بزرگ هستند، بلکه عضلات کوچکتر ثابت کننده کل بدن را نیز درگیر خواهند کرد.

 

ورزش با شدت بالا

تمرینات ژیمناستیک، بازه‌های با شدت بالا و کوتاه را شامل می‌شوند که نیاز به هماهنگی، توانایی و قدرت بالایی دارند. حرکات با شدت بالا همچون تمرینات تامبلینگ، میله یا خرک باعث بهبود مدیریت وزن و تناسب اندام خواهند شد.

تمرینات هوازی و بی‌هوازی

ژیمناستیک تلفیقی از حرکات هوازی و بی‌هوازی است. تمرینات هوازی همچون ژیمناستیک ریتمیک یا تمرینات روی زمین بوده که حرکات پیوسته‌ای را شامل می‌شود. لذا سبب بالا رفتن ضربان قلب و ارتقاء قدرت قلب و عروق خواهد شد. تمرینات بی‌هوازی، حرکات قدرتی با فعالیت‌های شدید در بازه‌های کوتاه را شامل می‌شود که سبب افزایش عضلات و بالا رفتن عملکرد متابولیک بدن خواهد شد.

 

افزایش حجم عضلانی بدون چربی

افزایش حجم عضلات بدون چربی، از مزایای اصلی حرکات ژیمناستیک است. این ورزش تمرکز بر حرکات قدرتی با توجه به وزن بدن دارد، بنابراین حجم دهنده عضلات، افزایش دهنده میزان RMR و بهبود دهنده تناسب اندام است.

 

اندازه گیری مقدار کالری سوزی در شاخه‌های متفاوت ژیمناستیک

در فرایند تمرین مقدار کالری سوزی، به فاکتورهایی مانند شدت تمرینات، نظم، بازه زمانی تمرین، میزان آمادگی جسمی فرد و وزن بدن وابسته است. در ادامه بعضی تخمین‌ها را بیان می‌کنیم.

  • ژیمناستیک هنری: حرکات روی زمین، خرک، چوب موازنه و میله‌های موازی را شامل می‌شود. لذا بر حسب شدت حرکات برای فرد ۶۸ کیلو گرمی در یک ساعت حدودا ۶۰۰.۳۰۰ کالری لازم است.
  • ژیمناستیک ریتمیک: رقص، تمرینات آکروباتیک و استفاده از تجهیزات را شامل می‌شود. لذا بر حسب شدت حرکات حدودا برای هر شخص ۶۸ کیلویی ۳۵۰-۵۵۰ کالری در یک ساعت لازم است.
  • ژیمناستیک ترامپولین: تامبلینگ، ترامپولین و ژیمناستیک را شامل می‌شود. بر حسب شدت تمرینات حدودا برای هر شخص ۶۸ کیلویی، ۴۰۰-۷۰۰ کالری در یک ساعت لازم است.
  • ژیمناستیک آکروباتیک: حفظ تعادل و تمرینات آکروباتیک تیمی را شامل می‌شود. بر حسب شدت حرکات و سختی حرکات آکروباتیک حدودا برای هر شخص ۶۸ کیلویی، ۳۵۰-۶۰۰ کالری در یک ساعت لازم است.
  • ژیمناستیک ایروبیک: رقص‌های همزمان با موسیقی و تمرینات با شدت بالا را شامل می‌شود. بر اساس مدت و شدت تمرینات حدودا برای هر شخص ۶۸ کیلویی، ۴۵۰-۸۰۰ کالری در یک ساعت لازم است.

 

این تخمین‌ها کلی هستند و مقدار واقعی کالری مصرفی وابسته به فاکتورهای مختلفی همچون جنس، سن، نوع تمرینات و ترکیب بدنی است. به علاوه فاکتورهای دیگری مانند متابولیسم بدن، میزان تناسب اندام فعلی و شدت تمرینات نیز مقدار کالری سوزی را تعیین می‌کنند. مچ بندهای هوشمند نیز میزان دقیق‌تر را تخمین میزنند و متخصص تناسب اندام نیز می‌تواند در این خصوص به شما کمک کند.

 

چه کسانی می‌توانند ورزش ژیمناستیک را دنبال کنند؟

افراد زیادی می‌توانند ورزَش ژیمناستیک را دنبال کنند که در ادامه در این خصوص صحبت خواهیم کرد:

 

  • ورزشکاران حرفه ای: ژیمناستیک به عنوان ورزش المپیکی برای ورزشکاران حرفه‌ای که در مسابقات جهانی حضور پیدا می‌کنند بسیار ایده آل است.
  • دوستداران تمرینات بدنسازی: ژیمناستیک تمریناتی را همچون ساقه، فلیپ، حرکات تعادلی و بارگیری را شامل می‌شود و افرادی که به بدنسازی علاقه‌مند هستند می‌توانند تمرینات آن را دنبال کنند.
  • افرادی که می‌خواهند بدن خود را تقویت کنند: ژیمناستیک برای کسانی که علاقه‌مند هستند حجم عضلات خود را افزایش دهند و تعادل و انعطاف‌پذیری خود را بالا ببرند مناسب است.
  • کودکان و نوجوانان: ژیمناستیک برای کودکان و نوجوانان ورزشی ایده آل است که تعادل، انعطاف‌پذیری و قدرت کودکان را بالا می‌برد و سبب سرگرمی و شادابی آنان را فراهم می‌کند.

 

دیگر مزایای ژیمناستیک

 

ژیمناستیک علاوه بر لاغری و تناسب اندام مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به ذکر این مزایا می‌پردازیم:

 

  • انتقال مهارت و اعتماد به نفس: ژیمناستیک با درگیر کردن تمام بدن و با هر حرکتی هماهنگی بین ذهن و بدن ایجاد می‌کند. همچنین دقت، تعادل و هماهنگی را افزایش می‌دهد که این باعث افزایش مهارت و اعتماد به نفس خواهد شد.
  • مهارت‌های اجتماعی: مهارت اجتماعی، حرکات گروهی و تعامل اجتماعی را ایجاد می‌کند. در این صورت تصمیم گیری در خصوص روزمرگی‌های این ورزش به صورت تیمی انجام می‌شود و این تعاملات روزانه باعث بهبود ارتباطات شما در زندگی شخصی نیز خواهند شد.
  • تعیین هدف: این ورزش تمرکز را بالا می‌برد و برای موفقیت در کارها باید تمرکز خود را برای رسیدن به اهداف بالا برد. در ژیمناستیک برای اجرای درست حرکات باید برنامه ریزی درستی داشته باشید تا بتوانید به هدف برسید. در نتیجه به کمک این ورزش هدفمند خواهید بود و برای رسیدن به هدف تلاش خواهید کرد.
  • افزایش قدرت ذهنی: با ژیمناستیک ذهن و حرکات اعضای بدن شما هماهنگ می‌شوند و در نتیجه قدرت یادگیری شما بالا می‌رود. همچنین هماهنگی، تعادل و تکراری که در آن وجود دارد قوه ادراک فردی را بهبود می‌بخشد.
  • طراحی و خلاقیت: این ورزش با افزایش خلاقیت، باعث می‌شود بهتر بتوانید در کارها ایده پروازی کنید.
  • پویایی و نشاط: سرزندگی و نشاط را افزایش داده و باعث دور شدن روح شما از مشکلات خواهد شد.

 

خلاصه

ژیمناستیک یکی از ورزش‌های دو بعدی است که حرکات آن تمامی اعضای بدن را درگیر می‌کند، به همین دلیل باعث تناسب اندام و لاغری خواهد شد. همچنین به دلیل اینکه شدت تمرینات آن بالا بود و تمرینات نیز بسیار متنوع هستند، در تناسب اندام تاثیر زیادی خواهد داشت. این ورزش افزایش دهنده حجم عضلات و کاهش دهنده چربی است، در نتیجه باعث لاغری خواهد شد. لذا شما می‌توانید جهت کاهش وزن و تناسب اندام در بهترین کلاس ژیمناستیک در مشهد تمرینات این رشته ورزشی را دنبال کنید. در آنیل ژیمناستیک می‌توانید در انواع شاخه‌های ژیمناستیک و در سطوح مبتدی یا حرفه‌ای ثبت نام کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 79 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 22 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.